S:t Marie kapell

Gamla Tammerforsvägen 120, 20380 Åbo

Öppettider och bokning

Jordfästningskapellet är öppet för jordfästningar, stängt söndagar och måndagar. Kapellet rymmer 35 begravningsgäster. Mer information om bokningar kan man få av Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighets gravkontor 040 341 7253.

Köranvisningar till jordfästningskapellet

S:t Marie kapell ligger i närheten av S:t Marie kyrka och prästgård på S:t Marie begravningsplats. Från S:t Marie kyrkobro, trafikljuskorsningen mellan Gamla Tammerforsvägen och Magnus Tavasts gata, är det ungefär en halv kilometer till avtaget till begravningsplatsen. När man kommer från staden blir begravningsplatsen på vänster sida om Gamla Tammerforsvägen.

Historia

I mitten av 1800-talet slutade man begrava människor under golvet i medeltida S:t Marie kyrka. Därefter visade sig rätt snart att kyrkogården runt kyrkan var för liten. Församlingen byggde S:t Marie begravningsplats och ett jordfästningskapell. Begravningsplatsen invigdes år 1890 och jordfästningskapellet år 1892.

S:t Marie kapell är åttkantigt. I den kristna kyrkokonsten symboliserar talet åtta en ny början, uppståndelse och återfödelse. Döden ses som början på ett nytt, himmelskt liv.

Parkeringsplatser

De som besöker S:t Marie kapell kan parkera på den lilla parkeringsplatsen intill kapellet och begravningsplatsen. Man kan också ta sig till kapellet med kollektivtrafik. Uppgifter om rutter och tidtabeller finns på Åbo stads kollektivtrafiksajtÖppna länk i ny flik (länken leder till en annan webbplats).

• Tillgängligt för personer med rörelsehinder.

Förfrågningar och bokningar

040 341 7253 gravkontoret, må-fre kl. 9-14