Dop i kyrkan, kaffe i församlingshemmet?

Dopet kan förrättas hemma, i kyrkan eller t.ex. i församlingshemmet. Eller hos mor- eller farföräldrarna. Eller på något annat ställe som känns lämpligt.

I kyrkan kan man också ha dopet i samband med en gudstjänst eller – traditionellt – efter gudstjänsten. Familjer som hör till församlingarna i Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet får gratis använda samfällighetens kyrkor för dop.

Att ordna dopfesten i församlingssalen eller prästgården kan göra vardagen i en småbarnsfamilj enklare.

Våra gamla vackra prästgårdar har en stämning som bara åldern kan ge. Gamla församlingshem som de i Nummis och Hennala präglas av värme och hemtrevnad. I nyare församlingshem finns rena och sakliga lokaler – bland de nyaste är församlingssalarna i Mikaelförsamlingen, Övre S:t Marie och Henrikskyrkan. Åbo svenska församlings Aurelia är både modern och ligger tillgängligt intill Salutorget.

Kyrkor och församlingshem i Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet

Med några få undantag får medlemmarna i en församling i Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet använda församlingens lokaler gratis i tre timmar i samband med ett dop. En liten hyra uppbärs endast för användning av S:t Marie prästgård, församlingshemmet i Nummis och S:ta Katarina prästgård.

Vårt tips: Traktering kan man beställa av församlingarnas lunchrestaurang Naakka. Öppna länk i ny flik