Psalmer hjälper att förstå dopets innebörd

Att välja psalmer för dopet kan vara en fin stund för familjen. Psalmerna tar upp den djupare innebörden av dopet. Psalmtexterna präglas av kärlek, trygghet och änglar. Bland de mest populära psalmerna för dop finns

Man kan också diskutera lämpliga psalmer med prästen som förrättar dopet eller församlingens kantor. Elina Kerokoski är kantor i Katarinaförsamlingen och ger tipset att man också kan välja annorlunda psalmer som doppsalmer:

”Min favorit bland psalmer för dop är nummer 214 Med vår glädje över livets under. I den psalmen finns hela dopets teologi. Psalm 395 i den finska psalmboken, Jo ennen syntymääni kun uinuin toivona, tycker jag också är fin. Jo ennen syntymääni näit minut, Jumala börjar psalm 810 i tillägget till den finska psalmboken. Den texten är skriven av diktaren Anna-Mari Kaskinen,” säger Elina.

I flera församlingar har man sammanställt ett skilt häfte med doppsalmer och där kan man också hitta andra lämpliga sånger. Ibland vill familjen göra ett eget program för sin dopfest.