Hirvensalo kyrka och församlingscentrum

Hongaisvägen 85, 20900 Åbo

040 341 7490 vaktmästare

80

Hirvensalo församlingscentrum har rivits på grund av inomhusluftproblem. Det nya församlingscentrumet ska bli färdig i slutet av 2024.

Öppettider och bokning

Hirvensalo kyrka och församlingssal är säkrast öppna må-fre kl. 11-17, då församlingens dagklubb samlas i församlingscentret. Centret är också öppet i samband med evenemang och enligt överenskommelse. Man kan boka kyrkan genom att kontakta Martinsförsamlingens församlingssekreterare på numret 040 341 7377. Rummen i församlingscentret kan man bokas hos vaktmästaren på numret 040 341 7490.

Hirvensalo kyrka och församlingscentrum som festplats

Hirvensalo kyrka rymmer 150 personer. Dessutom finns det en församlingssal i anknytning till kyrksalen. I församlingssalen kan man ordna familjefester eller minnesstunder. I församlingssalen finns det plats för drygt 30 personer. Även eftermiddagsklubbens lokaliteter är tillgängliga efter kl. 17 på kvällarna t.ex. för möten. Där finns det plats för 20 personer.

I rummet finns piano, dataprojektor, OH-projektor och vid duk.

Församlingscentrets kök lämpar sig för servering i samband med festligheter. Det finns kaffekoppar för cirka 80 personer. För mat finns det tallrikar för cirka 60 personer och djupa tallrikar för cirka 70 personer. Bestick finns för cirka 50 personer.

Från vägen ser församlingscentret ut som ett mysigt radhus. I byggnaden finns klubb- och arbetsrum för verksamhet i olika åldersklasser samt en församlingssal. I ändan reser sig en hög triangelformad byggnad med ett sluttande tak: kyrksalen.

Den målade tegelväggen är skinande vit. Skuggor av tallgrenar dansar omkring på väggen. Ljuset spelar över det enkla korset på kortväggen.

Hirvensalo församlingscenter har ritats av arkitekten Pekka Pitkänen. Centret invigdes 12.8.1962. I kyrkan spelar ljuset en stor roll. Pitkänen visualiserade kyrksalens fönstervägg och altar så att solljuset träffar altaret cirka klockan 10 på förmiddagen. Under gudstjänsten rör sig solstrålarna och ger liv åt altarväggen.

Parkeringsplatser

I närheten av Hirvensalo kyrka och församlingscentrum finns parkeringsplatser. Under eftermiddagsklubben (vardagar må-fre kl. 11-17) ombeds besökare med bil lämna bilen på den s.k. nedre parkeringsplatsen. Man kan också ta sig till församlingscentret med kollektivtrafik. Uppgifter om rutter och tidtabeller finns på Åbo stads kollektivtrafiksajtÖppna länk i ny flik (länken leder till en annan webbplats).

Tillgänglighet

• Lokalerna är tillgängliga för personer med rörelsehinder.
  • Lokalerna är tillgängliga för blinda.
  • Lokalerna är försedda med induktionsslinga för personer med nedsatt hörsel.
  • Det finns en handikapptoalett i församlingscentret. Vaktmästaren visar vägen.
Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Tillgänglig toalett Tillgänglig toalett