Pikis kyrka

040 341 7718 vaktmästare

040 341 7722 vaktmästare

Öppettider och bokning

Pikis kyrka är öppen i samband med evenemang och enligt överenskommelse.

Man kan boka lokaliteterna för dop eller vigsel genom att kontakta Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighets bokningsservice på numret 040 341 7011.

Pikis kyrka som festplats

Pikis kyrka rymmer 450 personer. För familjefester och minnesstunder kan man höra sig för om andra församlingslokaliteter genom att kontakta Pikis församlingssekreterare.

I Pikis finns spår av bosättning från och med bronsåldern. På 1100-1200-talet blev regionen uppenbarligen en kyrksocken. Pikis nämns i dokument från år 1331.

Redan under tidig medeltid präglades området av Kungsvägen och Kustö biskopsborg. Flera herrgårdar inrättades på de bördiga markerna i Egentliga Finland. På samma plats, mitt bland bebyggelse, har sockenkyrkan stått i 700 år. Den nuvarande stenkyrkan stod klar år 1755.

Parkeringsplatser

Det finns en parkeringsplats i samband med Pikis kyrka. Man kan också ta sig till kyrkan med kollektivtrafik. Uppgifter om rutter och tidtabeller finns på Åbo stads kollektivtrafiksajtÖppna länk i ny flik (länken leder till en annan webbplats).

Tillgänglighet

Pikis kyrka är delvis tillgänglig för rullstolsburna personer: det finns inga trappsteg i dörren vid den västra ingången och det finns en ramp till altaren till höger i kyrksalen. Tyvärr är de toaletter som finns i närheten av kyrkan inte tillgängliga för personer med rörelsehinder.

Förfrågningar och bokningar

040 341 7011 dop- och vigselbokningar, må–fre kl. 9–15