Den gemensamma strategin, tyngdpunktsområdena
Värden: Helighet, Mänsklighet, Mod, Pålitlighet.
Vision: Modigt i Himmelens sak
Mission: Vi tror, vi hoppas, vi älskar!
Mänsklig närhet och delaktighet i kyrkan
Mål: Vi befäster hoppet. Vi svarar på olika behov. I kyrkan får man vara på sitt eget sätt. Nåden syns och känns.
Åtgärderna:
- Evangeliet genomsyrar vår verksamhet.
- Kyrkan går i synnerhet dit, där det finns en risk för att bli bortglömd.
- Kyrkan byggs tillsammans med identifiering av allas förmågor.
- Vi bedriver samarbete med olika aktörer.
Utveckling av kommunikationen
Mål: Kyrkans budskap berör och medlemsidentiteten befästs.
Åtgärderna:
- Vi befäster medlemskapet genom att berätta om tron och kyrkans goda arbete.
- Vi utvecklar kommunikationen utifrån forskningsrön och respons.
- Vi utnyttjar kommunikationskanaler allt efter målgrupperna.
Avvärjande av klimatförändringen
Mål: Vi är en kolneutral kyrklig samfällighet år 2029.
Åtgärderna:
- Utfästelse till ansvar för kyrkans energi- och klimatstrategi och dess kolneutrala mål.
- Miljödiplomets mål ställs med ambition och hur målen uppnås uppföljs systematiskt.
- Utbildning och stöd i uppdraget för enheternas miljöansvariga.
- Beaktande av miljöaspekten i all verksamhet och då besluten bereds och genomförs.
- Vi uppmuntrar och utmanar människorna till arbete för klimatet.
Högklassig ledning och personalens välbefinnande
Mål: Hos Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet är det bra att arbeta.
Åtgärderna:
- Arbetstagarna, de förtroendevalda och volontärerna känner sitt ansvar och förstår sin roll. Ständigt lärande är en del av vår verksamhet.
- Ett klart ledningssystem och en arbetskultur med förtroende. Det nya får prövas och det som inte fungerar får överges.
- Man sörjer för personalens välbefinnande.
- Högklassig betjäning och utvecklande av den.
Tryggande av de ekonomiska förutsättningarna för verksamheten
Mål: En ansvarstagande och förutseende ekonomi.
Åtgärderna:
- En anpassning av verksamheten och ekonomin.
- Precisering av fastighetsutgifterna och uppställande av de gemensamma målnivåerna.
- Ansvarsfull placering.
- Fastställande av arbetsfördelningen mellan de gemensamma uppgifterna och församlingarna.
» Kyrkan i Åbo och S:t Karins: Den gemensamma strategin (pdf)
Kommunikationsplan : Tusen år av hopp – Kyrkan i Åbo och S:t Karins
Vi identifierar behoven
- Vi identifierar församlingsbornas kommunikationsbehov och kanalerna allt efter målgrupperna.
- Vi utnyttjar lokal, utforskad kunskap och respons.
- Vi fastställer en styrd och koordinerad kommunikation.
- Vi skapar fungerande strukturer och rutiner för volontärernas och de förtroendevaldas kommunikation.
Vi befäster medlemskapet i kyrkan
- Vi befäster medlemskapet genom att berätta om kyrkans goda arbete och trons betydelse.
- Vi erbjuder olika slags möjligheter för att bygga upp en relation till kyrkan på ett sätt med betydelse för en själv.
Vi finns synliga
- Vi tar i bruk namnet Kyrkan i Åbo och S:t Karins.
- Vi blir lätt igenkända i utomhusreklam, på webben och i de tryckta materialen.
- Vi lyfter fram kyrkoåret i annonsering och annan kommunikation.
- Vi bildar nätverk och deltar i möjligheter med betydelsefullt samarbete med hänsyn till kyrkan.
- Vi betjänar vänligt såväl vid personlig kontakt som på nätet.
Kommunikationen som stöd för att leda
- Vi antar en målinriktad kommunikationsplanering som en del av ledningen, planeringen och genomförandet av verksamheten.
- Vi förstärker intrycket av kyrkliga samfälligheten som en god arbetsgivare.
- Vår kommunikation om och inom arbetsgemenskapen är aktuell, interaktiv och främjar välbefinnandet i arbetet.
» Kyrkan i Åbo och S:t Karins: Kommunikationsplan (pdf)