Till nyhetslistan

Webbkamerorna i Domkyrkans torn visar ett kajperspektiv över Åbo

Nu kan man beundra vyn från Åbo domkyrkans torn på nätet. I tornet har installerats två webbkameror som filmar stadslandskapet mot söder och väster. I vyn kan man alltså se bl.a. området kring Gamla Stortorget och Aura åstranden ända fram till hamnen. Kamerornas bildvinkel kan också variera något.

- Från tornet öppnas en fantastisk vy men den är tyvärr inte öppen för allmänheten, säger domkyrkoförsamlingens informatör Eeva-Kaisa Ahlamo. - Vi funderade på om vi kunde erbjuda vyerna via en webbkamera, och vi är glada över att Åbo stad också deltog i projektet. Jag funderar själv ofta på hur många soluppgångar och solnedgångar Domkyrkan har sett genom tiderna. Det är roligt att tänka att vi nu tillsammans kan se det perspektiv som kyrkan i åratal bara har delat med kajorna.

Tuija Alihaanperä, projektchef för utvecklingen av Åbo Gamla stad, håller med: - Det är väldigt fint att man nu kan se området kring Gamla stan och Finlands nationallandskap uppifrån. Området kring Gamla Stortorget är bekant för finländarna från utlysningen av julfreden, men nu kan man bekanta sig med det året runt och var som helst i världen. På så sätt betjänar kameran även turismen. Med hjälp av den kan också lokalbefolkningen kontrollera såväl väderleken, evenemang i området och trafiksituationen.

Domkyrkans webbkamera levererades av Jokojo från Åbo, ett företag som producerar upplevelsebaserade mediekonst och interaktiva digitala tjänster. Jokojos vision är att ge människor möjlighet att bekanta sig med städer, tjänster och lokaler på nya och spännande sätt.

Man kan se vyn från tornet i Åbo domkyrka på adressen www.turuntuomiokirkko.fi/tornikamera samt www.turku.fi/tornikamera.

MER INFORMATION (på finska):

• Eeva-Kaisa Ahlamo, informatör, Åbo domkyrkoförsamling, eeva-kaisa.ahlamo@evl.fi, tfn 040 341 7200
  • Tuija Alihaanperä, projektchef, Åbo stad, tuija.alihaanpera@turku.fi, tfn 040 627 6945
  • Artturi Elovirta, Jokojo, artturi@jokojo.fi, tfn 045 279 3570

2022-05-11 13:45:16.0