Så här hittas graven

I den mobilvänliga Hautakartta - söktjänsten för gravar hautakartta.fi/turunseurakunnatÖppna länk i ny flik är det lätt att söka upp graven för din avlidna släkting, vän eller vem som helst på någon av Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighets nio begravningsplatser.

Sökningen i söktjänsten för gravar finner den exakta platsen för 107 000 avlidnes gravar på Åbo, Katarina, Kärsämäki, Kakskerta, Kustö, Patis, Pikis eller S:t Marie begravningsplats eller på S:t Marie kyrkogård. Söktjänsten uppdateras med ungefär en månads intervaller.

Söktjänsten för gravar är på finska, svenska och engelska. Den finns tillgänglig också med de QR-koder som finns på begravningsplatsens anslagstavla. QR-koden finns också nedan.

Välkommen att använda Söktjänsten för gravarÖppna länk i ny flik

Utkasten av söktjästens framsida.

Så här fungerar sökningen

Börja med att välja språket finska, svenska eller engelska.

Gravplatsen kan sökas genom att man i sökningen skriver den avlidnes namn eller enbart släktnamnet. Sökningen kan begränsas enligt begravningsplatsen. Sökresultatet föreslår alla de avlidna som motsvarar sökresultatet och uppger de avlidnas födelse- och dödsår.

Genom att klicka på det rätta sökresultatet visar Söktjänsten för gravar gravens plats på begravningsplatsens grundkarta. Söktjänsten för gravar berättar också, om den avlidnes aska har begravts i minneslunden eller blivit utspridd på begravningsplatsens område för utströende av aska.

Om du använder tjänsten med mobilapparaten, och du redan befinner dig på den aktuella begravningsplatsen, ser du också den kortaste rutten till graven från den punkt, där du gör sökningen. Kartan anger också din egen position med hjälp av gps -lokaliseringen.

Graven hittas inte på gravkartan, om gravens besittning har upphört, den avlidne har blivit begraven före år 1900 eller så nyligen att den avlidne ännu inte finns upptagen i databasen hos Söktjänsten för gravar.

Gravgården på tidiga våren.

Rundtur på begravningsplatsen

Vill du göra en rundtur och bekanta dig med kapellen och de andra byggnaderna samt de offentliga minnesmärkena samt intressanta människor vars viloplats ligger på Åbo begravningsplats? Välj bland de 11 Temarutterna på gravkartan. För tillfället finns rundturerna endast på finska.

Förverkligande

Gravkartan har förverkligats av Geometrix Oy i samarbete med Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet.

Via QR-koden till söktjänsten

QR-koden