Pilgrimsvandringar som utgår från Åbo domkyrka

Pilgrimsvandring är en mycket gammal tradition som i dag kan hjälpa oss att leva långsammare, en vandring för både kropp och själ. En kortare eller längre vandring i en miljö med kulturhistoriskt värdefulla platser kan ge perspektiv på livet. Att vandra ensam eller tillsammans med andra kan bli en resa till vårt innersta och det heliga.

Sedan juni 2021 finns ett pilgrimscenter i Åbo domkyrka i Borgmästarkapellet. Där finns information om olika pilgrimsleder som utgår från domkyrkan. Man kan till exempel gå längs Aura å mellan de medeltida kyrkorna S:t Katarina och S:t Marie kyrka via Korois udde (Helenas väg 8 km), mera information (på finska) hittas på Aurajoen pyhiinvaellukset - Pyhiinvaellus Suomi

Våren 2019 öppnades S: t Olofs sjöled, som en av Europarådets kulturvägar. Leden går från Åbo domkyrka genom Åbolands skärgård över till Åland och vidare över till Sverige och målet är Trondheim i Norge, 1200 km från Åbo. (Man kan vandra längs den utmärkta leden från domkyrkan – Aurabron – Kaskisgatan – Kommunalasjukhusvägen -  Luolavuori - Vaarniemi och vidare genom S:t Karins till Pargas), mera information hittas på St Olav Waterway | Island hopping through the Finnish archipelago - sauna and sea views every day!

Församlingen är med och ordnar kortare vandringar regelbundet.

människor på vandring på en grusväg, gröna ängar på sidorna av vägen och skolg i bakgrunden.