Martinskyrkan

040 341 7120 vaktmästare

040 341 7422 bokningar, förutom dop eller vigsel

Öppettider och bokning

Martinskyrkan är öppen i samband med evenemang och enligt överenskommelse.

Man kan boka lokaliteterna för dop eller vigsel genom att kontakta Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighets bokningsservice på numret 040 341 7011. För andra evenemang vänligen kontakta Martinsförsamlingens församlingssekreterare på numret 040 341 7422.

Kontakta kyrkvaktmästaren för att komma överens om att bekanta dig med lokaliteterna, övning inför vigsel eller konsert etc. på 040 341 7120.

Martinskyrkan som festplats

Martinskyrkan rymmer 800 personer. Kyrkan lämpar sig speciellt väl för bröllop och dop. Man kan boka plats för bröllopsfester, minnesstunder eller möten i församlingsgården intill kyrkan.

I kyrkan finns ett piano, ljudåtergivningsutrustning (mikrofon för tal samt högtalare), dataprojektor och vit duk.

Om man vill kasta risgryn i samband med ett bröllop bör man komma överens om det med vaktmästaren på förhand för att få anvisningar

Historia

Martinsförsamlingen grundades år 1921 i samband med en församlingsspjälkning och därefter inleddes arbetet med att förse församlingen med en egen kyrka. Martinskyrkan stor klar bland trähusen i de omkringliggande arbetarkvarteren år 1933. Funkiskyrkan ritades av arkitekterna Totti Sora och Gunnar Wahlroos.

Martinskyrkan är en långkyrka med ett brett mittskepp och två smala, korridorliknande sidoskepp. Kyrkan präglas av stram saklighet och enkelhet. Takets tunnvalvskonstruktion hör till de karakteristiska detaljerna i kyrkan.

Runt kyrkan löper en terrass och stenvall. På framsidan öppnar sig ett piazzalikt torg. Kyrkan är som en liten bit av Italien mitt i Åbo.

Parkeringsplatser

I närheten av Martinskyrkan finns ett parkeringsområde. Man kan parkera på parkeringsplatser längs med gatan. Man kan också ta sig till kyrkan med kollektivtrafik. Uppgifter om rutter och tidtabeller finns på Åbo stads kollektivtrafiksajtÖppna länk i ny flik (länken leder till en annan webbplats).

Tillgänglighet

Vintertid kan det vara halt på kyrkbacken. Gångarna i kyrkan är rätt smala och till altaret finns det trappsteg som kan vara svårframkomliga för personer med rörelsehinder.

• Tillgänglig för personer med rörelsehinder.
  • Tillgänglig för blinda.
  • Induktionsslinga för personer med nedsatt hörsel.

Förfrågningar och bokningar

040 341 7011 dop- och vigselbokningar, må–fre kl. 9–15