S:ta Katarina kyrka

040 341 7130 vaktmästare

040 341 7350 bokningar, förutom dop eller vigsel

Öppettider och bokning

Kyrkan är öppen i samband med evenemang eller enligt överenskommelse.

Man kan boka lokaliteterna för dop eller vigsel genom att kontakta Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighets bokningsservice på numret 040 341 7011. För andra evenemang vänligen kontakta Katarinaförsamlingens församlingssekreterare på numret 040 341 7350.

S:ta Katarina kyrka som festplats

Mellan livliga Studentbyn och en populär badinrättning finns en oas med en prästgårdsbyggnad i trä, gamla gårdar, rödmyllade kyrkobodar, en grönskande kyrkogård och en fundersam stenkyrka. Området utgör en idyllisk plats för familjefester.

S:ta Katarina kyrka rymmer 400 personer. För familjefester eller begravningar kan man boka plats intill kyrkan. I S:ta Katarina prästgård finns plats för 80 gäster. I Nummi församlingshem kan man ordna evenemang för 100 personer och Röda stugan rymmer 30 personer.

S:ta Katarina kyrka representerar vårt lands medeltida kyrkobyggnadstradition. Trots att kyrkan en gång har förstörts grundligt och har genomgått flera grundliga renoveringar har den på ett fint sätt bevarat sitt ursprungliga uttryck och en medeltida finländsk kyrkas grundform.

Parkeringsplatser

Intill S:ta Katarina kyrka finns en parkeringsplats med gott om platser. Man kan också ta sig till kyrkan med kollektivtrafik. Uppgifter om rutter och tidtabeller finns på Åbo stads kollektivtrafiksajtÖppna länk i ny flik (länken leder till en annan webbplats).

Tillgänglighet

• Kyrkan är tillgänglig för personer med rörelsehinder.
  • Kyrkan är tillgänglig för blinda.
  • Kyrkan har induktionsslinga för personer med nedsatt hörsel.

Förfrågningar och bokningar

040 341 7011 dop- och vigselbokningar, må–fre kl. 9–15

Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Tillgänglig toalett Tillgänglig toalett
Hörselslinga Hörselslinga
Parkering Parkering
Wifi
Videokanon
Vit duk
Piano/flygel
Ljudanläggning
Dopfunt

Evenemang

on 24.4 kl. 18.00

Kyrkovägen 46, 20540 Åbo

Scoutgudstjänst

i samarbete med Åbos och S:t Karins scoutkårer.