Samfällighetens hus

Åbo domkyrkoförsamlings församlingshem

Samfällighetens hus.

Eriksgatan 3, 20100 Åbo

040 341 7336 Vaktmästare (vardagar kl. 14-20)

Öppettider och bokning

Samfällighetens hus är öppet vardagar kl. 8–15.45. Domkyrkoförsamlingens mötesrum i andra våningen är öppna i samband med evenemang. Man kan boka rum genom att kontakta Domkyrkoförsamlingens församlingssekreterare på numret 040 341 7351.

Restaurang Naakka

I andra våningen i samfällighetens hus finns restaurang Naakka, där man kan äta frukost dagligen må-fre kl. 8–9 och lunch må–fre kl. 11–13. Restaurangen är öppen må–to kl. 8–14.30 och fre kl. 8–13.

Åbo domkyrkoförsamlings församlingshem finns på Eriksgatan 3. Huset är också känt som samfällighetens hus, eftersom Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighets förvaltning, stödfunktioner och gemensamma arbetsformer också finns under samma tak.

I byggnadens första våning finns en servicedisk (centralregistret, församlingssekreterarna och gravkontoret) samt ekonomibyrån. Domkyrkoförsamlingens lokaler (festsal, mötessal, Övre salen och kabinett) i andra våningen är den plats där flera grupper inom församlingen regelbundet samlas. I andra våningen finns också samfällighetens lunchrestaurang Naakka. Samfällighetens förvaltning finns i tredje våningen och kommunikationen i fjärde våningen. Arbetet med fostran pågår i femte våningen och i sjätte våningen finns kyrkoherdarnas arbetsrum.

I byggnadens bottenvåning finns ett stämningsfullt litet kapell, där bl.a. dop och vigslar har ägt rum.

Mötesrummen i samfällighetens hus

Domkyrkoförsamlingens lokaler i andra våningen kan också bokas för möten, familjefester eller minnesstunder. I huset finns en hiss, så det är enkelt för personer med rörelsehämning att röra sig mellan våningarna.

Festsalen rymmer 150 personer. I salen finns en flygel, ljudåtergivningsutrustning med CD/DVD-spelare, induktionsslinga och trådlöst internet. I festsalen hålls också gemensamma kyrkofullmäktiges möten.

Mötessalen är ett flexibelt rum för 60 personer. Mötessalen ligger intill köket, så där är det enkelt att sköta traktering. I mötessalen finns ett piano.

Övre salen är ett mötesrum för 20 personer. Stolarna finns runt ett stort bord. I Övre salen finns också ett piano.

Kabinettet är ett trevligt rum för 14 personer. I kabinettet finns fåtöljer och ett lågt bord.

Salongen med soffor och fåtöljer är ett rum där 10 personer kan samlas.

I byggnadens andra våning finns också en restauranglokal som kan användas på kvällar och veckoslut, men notera att storköket är tillgängligt för utomstående endast under veckoslut. Kärl för kaffe och mat finns för 150 personer. Till mötesutrustningen hör också wifi, dataprojektor, overhead-projektor och vit duk.

I kapellet i samfällighetens hus ryms en grupp på 15 personer.

I anknytning till samfällighetens hus finns också Ungdomarnas hus (Eriksgatan 1), där verksamhet inom barn och ungdomsarbetet ordnas. Salen i Ungdomarnas hus rymmer 80 personer. Salen saknar kärl.

Begränsningar i användningen av lokalerna: det inte tillåtet att använda alkohol eller att röka i varken samfällighetens hus eller Ungdomarnas hus. Det är inte heller möjligt att dansa (t.ex. i samband med ett bröllop). Av brandsäkerhetsskäl får man inte placera marschaller längs gatan.

Parkeringsplatser

Personer som besöker Eriksgatan 3 kan parkera på parkeringsplatserna på gatan i närheten. Under veckoslut finns också ett tiotal parkeringsplatser på innergården. Parkeringshallen Julia ligger rätt nära. Det går smidigt att ta sig till samfällighetens hus med kollektivtrafik. Uppgifter om bussrutter och -tidtabeller finns på Åbo stads kollektivtrafiksajtÖppna länk i ny flik (länken leder till en annan webbplats).

Tillgänglighet

• Tillgängligt för blinda.
  • Induktionsslinga för personer med nedsatt hörsel.
  • I samfällighetens hus finns hiss.
Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Hörselslinga Hörselslinga