S:t Marie kyrka

040 341 7140 vaktmästare

040 341 7233 bokningar, förutom dop eller vigsel

Öppettider och bokning

S:t Marie kyrka är en Vägkyrka och öppen mån-fre om somrarna. Öppettider sommaren 2023: 29.5–11.8 mån–fre kl. 12–18 (stängt fre 23.6). Guide på plats.

Vid övriga tider på året är kyrkan öppen i samband med evenemang och enligt överenskommelse.

Man kan boka lokaliteterna för dop eller vigsel genom att kontakta Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighets bokningsservice på numret 040 341 7011. För andra evenemang vänligen kontakta S:t Marie församlings församlingssekreterare på numret 040 341 7233.

S:t Marie kyrka som festplats

S:t Marie kyrka rymmer 450 personer. För familjefester, begravningar eller möten kan man boka rum i S:t Marie prästgård intill kyrkan eller i prästgårdens stall eller tvättstuga.

För dopfester får församlingens medlemmar gratis använda ett utrymme i tre timmars tid. Ett undantag är den populära festlokalen i S:t Marie prästgård; för den uppbärs en avgift även i samband med dopfester.

Historia

S:t Marie kyrka stod klar på 1300-talet och är en av vårt lands äldsta medeltida stenkyrkor. Kyrkans kalkmålningar från 1400-talet är kulturhistoriskt betydelsefulla. De tar upp metaforiska och magiska teman som gör dem sällsynta i vår kyrkokonst. En träskulptur av den korsfäste Kristus från 1300-talet och altarskåpet av en lybsk mästare är de mest värdefulla föremålen i kyrkan.

Parkeringsplatser

S:t Marie kyrka har en egen stor parkeringsplats. Man kan också ta sig till kyrkan med kollektivtrafik. Uppgifter om rutter och tidtabeller finns på Åbo stads kollektivtrafiksajtÖppna länk i ny flik (länken leder till en annan webbplats).

• Kyrkan är tillgänglig för personer med rörelsehinder.
  • Kyrkan är tillgänglig för blinda.
  • I kyrkan finns en induktionsslinga för personer med nedsatt hörsel.

Förfrågningar och bokningar

040 341 7011 dop- och vigselbokningar, må–fre kl. 9–15