Minnesplatser för annorstädes begravda

Man kan minnas nära och kära som ligger begravda på annat håll vid en speciell minnesplats på var och en av begravningsplatserna i Åbo och S:t Karins.

Åbo begravningsplats har man redan länge använt minnesmärket över tidigare generationer i centrum av Gamla begravningsplatsen som minnesplats.

S:t Katarina begravningsplats finns en minnessten och i Patis ett nedsänkt kors, båda intill hjältegravarna.

S:t Marie kyrkogård har en minnesplats inrättats till höger om huvudporten och på S:t Marie begravningsplats finns minnesplatsen i närheten av kapellet. På Kärsämäki begravningsplats ligger minnesplatsen mellan minneslunden och kapellet.

Kakskerta begravningsplats finns minnesplatsen till vänster om huvudporten och på Kustö begravningsplats  begravningsplats har man rest ett gjutjärnskors som minnesplats framför huvudingången till kyrkan.

I Pikis ligger minnesplatsen väster om kyrkan.

Ett minnesljus kan man också föra till någon av de fem minneslundarna. På grund av utrymmesbrist får man ändå inte föra lyktor till minneslundarna.

I synnerhet i samband med allhelgonahelgen och jul förs stora mängder ljus till minnesplatserna. Därför bör man se till att man placerar ljusen tillräckligt långt från varandra. Om ljusen står alltför tätt kan hettan göra att de blossar upp och brinner med en häftig, gemensam låga. Ett önskemål är också att ljus inte placeras på gravvårdarna.