Konfirmation

Vid konfirmationen bekräftar konfirmanden sitt dop. Konfirmanden väljer att fortsätta leva i den tro och i den kyrka som hen blivit döpt till. Men framförallt är konfirmationen en påminnelse om att den famn som vi blev burna till i dopet bär fortfarande och att Gud bekräftar oss.

Konfirmationen är en fest där konfirmanden tar ett steg in i vuxenlivet. Efter konfirmationen ska den konfirmerade själv ta ansvar för sin kristna tro.

Faddrar/gudföräldrar

Det uppdrag som faddrarna fick vid barndopet tar formellt slut vid konfirmationen. Men faddrarna får gärna också i fortsättningen stöda och be för sitt fadderbarn. Vid konfirmationen får faddrarna gärna vara med och välsigna sitt fadderbarn.

Konfirmationskyrka

Våra konfirmationer äger rum i Åbo domkyrka. Enpersoners konfirmationer kan också firas i andra kyrkor eller i Aurelia.

Konfirmationsfest

Många familjer firar konfirmationen med en bjudning hemma eller på en festplats. Den nykonfirmerade uppvaktas med gåvor och man umgås med släkt och vänner. Konfirmationen är en fin högtidsdag. Om din familj inte har möjlighet att ordna en konfirmationsfest kanske du kan fira i ungdomshålan tillsammans med församlingens aktiva ungdomar?

konfirmand välsignas vid sin konfirmation

ungdomsarbetsledare och skribaansvarig