Aurelia

Aurelia.

040 341 7762 vaktmästare

Åbo svenska församlings hus Aurelia ligger vid Auragatan.

Öppettider och bokning

Aurelia är öppet i samband med evenemang eller enligt överenskommelse. I vanliga fall är det låst. Man kan bli insläppt genom att ringa vaktmästaren på numret 040 341 7762. Man kan boka lokaliteterna genom att kontakta Åbo svenska församlings församlingssekreterare på numret 040 341 7458.

Församlingsgården som festplats

Församlingssalen ligger i gatunivå. I foajén möts nuet och fjärran tider: fossiler som förevigats i golvets marmor välkomnar alla besökare.

Församlingssalen är ljus och avskalad. Belysningen består av metallrör med dussintals små lampor i ändorna. De små kvadratiska fönstren på gatsidan släpper in dagsljuset.

I salen ordnas gudstjänster, men rummet kan användas på många sätt. Stolarna går att flytta på och vita dukar kan fällas ner på väggarna.

Lilla salen och stora salen finns i första våningen. Stora salen rymmer cirka 100 personer och i den mindre salen finns det bekvämt sittplats för cirka 40 personer. Det går också att förena salarna genom att flytta undan den mellanvägg som skiljer dem åt. Salarna lämpar sig ypperligt för familjefester eller minneshögtider. I den sammanslagna salen kan cirka 100 personer sitta och äta.

Konferensrummet ligger i tredje våningen och kan hyras för t.ex. möten.

Lokaliteterna är försedda med piano, ljudsystem (mikrofon för tal och högtalare), dataprojektor, vit duk och CD-spelare. Utrustningen är tillgänglig för den som hyr ett rum.

Aurelia har en skyddad innergård i två plan. En amfiteater har byggts i sluttningen på gården.

Församlingsgårdens kök gör det möjligt att ordna servering i samband med olika evenemang. Köket har kaffekoppar för cirka 150 personer och matservis för cirka 100 personer. Serveringskärl finns också. Köket har normal storköksutrustning och där finns en varmluftsugn, spis, kylskåp, frys samt en effektiv och snabb diskmaskin.

Historia

Auragatan är en av tre perspektivgator som C.L. Engel ritade i den stadsplan som gjordes upp år 1828. Gatan går från Puolalabacken ner till salutorget, över Aura å och fortsätter sedan som Kaskisgatan upp för Kaskisbacken.

Gatan kantas av många gamla värdebyggnader från 1800-talet och tidigt 1900-tal: stadshuset, Åbo Svenska Teater, konstmuseet och flera nationalromantiska art nouveau-hus. Gatan hör också till de centrala affärsgatorna i Åbo.

Det nya församlingshemmet fick namnet Aurelia. Namnet valdes bland de 50 förslag som församlingsmedlemmarna hade kommit med.

Namnet föder många tankar. Det hänvisar till att byggnaden ligger på Auragatan. Det latinska ordet aurea betyder gyllene. En aura förknippas också med ljussken.

Aurelia-namnets senare del är en hänvisning till profeten Elia. Gamla testamentet berättar om honom, en profet som levde på 800-talet före Kristus. Även Jesus talade om Elia och jämförde honom med Johannes Döparen, som var "en lampa som brann och lyste".

Parkeringsplatser

Besökare i Aurelia kan också enkelt parkera i den närbelägna parkeringshallen Louhi. Infarten till Louhi ligger vid Västerlånggatan 12 b (korsningen av Formansgatan och Västerlånggatan). Till Aurelia kommer man också behändigt med kollektivtrafik. Uppgifter om rutter och tidtabeller finns på Åbo stads kollektivtrafiksajtÖppna länk i ny flik (länken leder till en annan webbplats).

Tillgänglighet

Personer med rörelsehinder och som använder hjälpmedel kan skilt komma överens om tillgänglig parkering med vaktmästaren.

• Tillgängligt för personer med rörelsehinder.
  • Tillgängligt för blinda.
  • Induktionsslinga för personer med nedsatt hörsel.
  • Handikapptoalett finns.
Hjärtstartare Hjärtstartare
Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Tillgänglig toalett Tillgänglig toalett
Hiss Hiss
Hörselslinga Hörselslinga
Skötrum Skötrum
Lekhörna Lekhörna
Parkeringsplats för funktionsnedsatta Parkeringsplats för funktionsnedsatta
Könsneutral toalett Könsneutral toalett
Toalett Toalett
Kaffeservis
Matservis
Serveringskök
Bord med stolar
Stolar i rader
Wifi
Videokanon
Vit duk
Blädderblock
Piano/flygel
Ljudanläggning
Dopfunt

Evenemang

ti 19.3 kl. 14.30 -18.30

Ungdomshålan

Du som är 13 år och äldre är välkommen till Ungdomshålan på tisdagar för att spela, leka, mysa, läsa läxor, dela kyrie och gloria, fira andakt och äta tillsammans.
ti 19.3 kl. 18.00

Tyst meditation

Tyst meditation välkomnar alla till en tvåspråkig meditationsgemenskap. Den tysta meditationen ingår i en tradition som kallas objektlös meditation och ett meditationspass räcker ca en timme.
on 20.3 kl. 13.30 -15.45

Barnhålan

Här kan du som går i åk 3-6 umgås med dina kompisar, rita, pyssla och läsa läxor.
to 21.3 kl. 9.30

Familjecafé

Här kan du träffa andra familjer, äta något och diskutera. Kravlös samvaro. Servering.
fr 22.3 kl. 18.00

Liv!

Gemensam vårkonsert med ÅSFs barnkör, Ung i Kör och Åbo Svenska Kyrkokör som sjunger och berättar sig igenom påskens händelser.
må 25.3 kl. 18.00

Musik i Stilla veckan med läsning ur passionsberättelsen

Måndagen i Stilla veckan "Jesus i Getsemane"
ti 26.3 kl. 18.00