Konfirmation

Konfirmationen är avslutningen på skriftskolan. Ordet betyder bekräftelse. Konfirmanderna bekräftar sin kristna tro till vilken de har döpts och sin vilja att leva som kristna.

Efter konfirmationen har man rätt att självständigt delta i nattvarden. Konfirmation krävs också för att kunna vara fadder och för att, vid uppnådd rösträttsålder (18 år), kunna ställa upp som kandidat vid val av församlingens förtroendevalda.

För att kunna konfirmeras skall man vara döpt medlem av kyrkan och skall ha fått undervisning i skriftskola. Konfirmationen förrättas i samband med högmässan i Domkyrkan. Vid konfirmationen välsignas konfirmanden med handpåläggning.

Församlingens information om skriftskola hittar du här.

Det är också möjligt att gå i privat skriftskola med någon av församlingens präster. Ta gärna kontakt med någon av prästerna för mera information.

Vuxendop och upptagande i kyrkans gemenskap

En vuxen som vill inträda i församlingen får först undervisning av någon präst. Den som inte är döpt upptas i kyrkans gemenskap genom dopet. För den som är döpt förrättas medlemsintagning. Både vuxendop och medlemsintagning är ett slags vuxenkonfirmation. Den som tidigare varit medlem i kyrkan och som är konfirmerad behöver endast begära om inträde genom ett samtal med kyrkoherden.

Vid konfirmationen får du Guds välsignelse. Välsignelsen som prästen uttalar är en påminnelse om att Gud vill vara med dig hela livet. Du i din tur bekräftar att du vill tro på Gud och leva som kristen. Den som konfirmeras blir en självständig medlem i församlingen, som är en del av den stora kristna kyrkan på jorden.

Läs om vad konfirmation innebär

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om konfirmation

I något skede före själva konfirmationen övar konfirmanderna i kyrkan. Under övningen går de igenom hur de ska gå, var de ska sitta, och vad som händer framme vid altaret.

Läs om hur konfirmationen går till

Det här kan vara bra att minnas då du ställer till med konfirmationsfest.

Läs om konfirmationsfesten

Det är aldrig för sent att låta döpa ditt barn. Ni kanske ordnade en namngivningsfest för att fira ert barns födelse, men valde att inte ha dop? Inga problem! Dop kan man ha senare också.

Här kan du få svar på vanliga frågor om dop