Altaret närmare församlingen

Åbo domkyrka ska snart renoveras och förberedelserna är i full gång. Därför ska Domkyrkoförsamlingen och Åbo svenska församling pröva på att fira gudstjänst med ett altare som placeras närmare församlingen.

Vi vill gärna höra dina åsikter om altarets placering!

Gör så här:

• Delta i en högmässa, en kyrklig förrättning eller en konsert. Vi firar högmässa varje söndag kl. 12 i Åbo domkyrka.
  • Känn efter hur det känns att fira gudstjänst eller att delta i ett evenemang med altaret närmare församlingen. Altaret som vi använder under den här prövotiden heter S:t Henriks altare, men i vår församling brukar vi också kalla det Det Kurténska altaret efter kyrkoherden Alvar Kurtén. Alvar Kurtén jobbade redan på 70-talet på att kyrkans gudstjänstaltare skulle placeras mitt i kyrkan, nära församlingen.
  • Fyll i pappersenkäten som finns i kyrkan eller fyll i webbenkäten som finns här på sidan. Du kan också ge muntlig feedback vid kyrkkaffet efter gudstjänsten.

Länk till webbenkäten

Tusen tack för att du vill vara med och bygga församling!

Framför Åbo domkyrka ser man en röd gerbera.
Högaltaret i Åbo domkyrka. På väggen reflekteras färgranna ljus genom kyrkfönstret.
Högaltaret i Åbo domkyrka. Foto: Simon Bergman.

Tag kontakt

kyrkoherde