Henrikskyrkan och församlingscentrum

040 341 7610 vaktmästare

040 341 7299 församlingssekreterare

450

Henrikskyrkan präglas av den allaktivitetslinje som är en nödvändighet för modern församlingsverksamhet.

Öppettider och bokning

Kyrkan är öppen i samband med verksamhet och evenemang. Man kan boka kyrksalen för dop eller vigsel genom att kontakta Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighets bokningsservice på numret 040 341 7011. För andra evenemang vänligen kontakta Henriksförsamlingens församlingssekreterare på numret 040 341 7299.

Man kan boka andra utrymmen i församlingscentrum genom att kontakta vaktmästaren på numret 040 341 7610.

Henrikskyrkan som festplats

Kyrksalen i Henrikskyrkan rymmer 450 personer. Dessutom finns det en församlingssal i anknytning till kyrksalen. I församlingssalen kan man ordna minnesstunder eller andra familjefester enligt överenskommelse. Vid långborden finns det sittplats för 76 personer.

Ersättningen för att använda salen är 30 euro för upp till 50 personer och 50 euro för evenemang för mer än 50 personer. Dessutom tillkommer en timpeng på 25 euro / timme. Dopfester är undantagna från denna regel: de är gratis i tre timmars tid.

Ur den öppna förhallen kan besökaren stiga direkt in i olika rum: församlingssalen, kyrksalen, mötes- och verksamhetsrum, kök och arbetsrum eller gå till nedre våningen. Kyrkan är avsedd att vara så lättillgänglig som möjligt. Byggnaden signalerar att alla är välkomna.

Kyrkans mekaniska orgel med två klaviaturer och 25 stämmor är byggd av Kangasala orgelfabrik Ab år 1981.

Parkeringsplatser

Till Henrikskyrkan hör ett parkeringsområde med ett stort antal parkeringsplatser. Man kan också ta sig till kyrkan med kollektivtrafik. Uppgifter om rutter och tidtabeller finns på Åbo stads kollektivtrafiksajtÖppna länk i ny flik (länken leder till en annan webbplats).

• Kyrkan är tillgänglig för personer med rörelsehinder.
  • Kyrkan är tillgänglig för blinda.
  • Kyrkan är också försedd med induktionsslinga för personer med nedsatt hörsel.
  • Vid huvudingången finns inga trappsteg.
  • Det finns inga trösklar.
  • Man kan röra sig med hiss mellan våningarna.

Förfrågningar och bokningar

040 341 7011 dop- och vigselbokningar, må–fre kl. 9–15

Hjärtstartare Hjärtstartare
Tillgänglig plats Tillgänglig plats