Till nyhetslistan

Start för nytt samtalsstöd

.

Framför allt hoppas vi att detta stöd kommer att hittas och att människor ska våga använda det.

- Med stödet vill vi räcka ut handen åt alla dem, som behöver bli hörda och sedda. Vi vill satsa på samtalsstöd och människors välbefinnande, konstaterar chefen för diakoni- och själavårdsarbetet Teemu Hälli.

Behovet av att utveckla samtalsstöd kom från en studie som beställdes av Taloustutkimus förra året. Enligt undersökningen fanns det gamla föreställningar om kyrkans själavård och man visste inte riktigt var man kunde få hjälp.

En fjärdedel av de som svarade på enkäten visste att själavård innebär rådgivning genom samtal. Det fanns en misstänksamhet mot termen " själavård" och termen förknippades endast med religiositet och andlighet. Endast åtta procent av de som svarade på enkäten skulle ha varit villiga att använda sig av själavård. I vilket fall som helst är behovet av samtalshjälp stort: varannan svarande hade någon gång tytt sig till någon form av samtalshjälp.

"Om vi inte delar med oss, får vi bära allt själva" "När livet skapar press." "När du vill bli hörd." Åbo och S:t Karins församlingars samtalsstöd börjar nu i november. Tjänsten finns på www.samtalsstöd.fiÖppna länk i ny flik. Webbplatsens elektroniska tidsbokningstjänst öppnade torsdagen den 16 november. Stödet finns tillgängligt på finska och svenska.

Samtalspartnerna är utbildade präster och diakoniarbetare från församlingarna. Tjänsten riktar sig till Åbo- och S:t Karinsområdet. Tjänsten är avgiftsfri, konfidentiell och öppen för alla. Inga anteckningar förs vid mötena och hjälpen är inte terapi, utan stöd från en person till en annan. Ingen remiss eller diagnos krävs.

Samtalen sker på den persons villkor som kommer till stödet, och det finns ingen gräns för vilka ämnen som kan diskuteras, utan vi pratar om det som den person som söker stöd vill prata om. Samtalsämnena kan vara vanliga vardagsbekymmer eller frågor som är plågsamma och ångestfyllda. Andliga frågor tas upp om den som söker stöd så önskar.

Möten för samtalsstöd hålls vardagar kl. 14-19. Platserna är Mikaelskyrkan (Allégatan 16), S:t Henrik kyrka (Peltolavägen 2), Domkyrkan (Domkyrkogatan 1) och Aurelia (Auragatan 18).

Diskussionsstödet har utvecklats sedan förra våren. Informationen om detta stöd kommer att vara synlig i gatubilden, till exempel på busshållplatser, från och med nästa vecka. Fem församlingar deltar i den inledande fasen, och man kan boka 45 minuter för samtal med de präster och diakoniarbetare som är med i tjänsten.

Vid sidan av samtalsstödet fortsätter själavårdsdiskussionerna i S:t Karins församling (Sielunhoito Kaarinan seurakunnassaÖppna länk i ny flik). Redan en längre tid har man kunnat komma till Åbo domkyrka och diskutera med en präst varje vardag kl. 15-17 utan tidsbokning. Kyrkans samtalstjänstÖppna länk i ny flik fortsätter också att fungera som tidigare, främst via telefon och chatt. Telefontjänsten (på finska 0400 221 180 och på svenska 0400 22 11 90) är öppen varje dag kl. 18-24 och chatten är öppen vardagar kl. 16-20.

(20.11.2023 / RK)

2023-11-20 08:34:00.0